Konstrukce bruslí

Zajímáte se více o kolečkové inline brusle, ale trochu tápete v názvosloví? Nebo jen hledáte náhradní díl na brusle a nevíte pod čím hledat? Pak je tento článek přímo pro Vás.

Typy bot bruslí a jejich využití

Když se podíváme na konstrukci boty bruslí, máme tři nejčastější typy, se kterými se setkáme. Na rekreační jízdu se používá typ Soft boots jedná se o měkkou botu, která bývá velmi komfortní, lehká, přizpůsobivá, výstelka je pevnou součástí a brusle je nabízena v mnoha různých stylech a barvách, dle aktuálních trendů. (U značky Powerslide se jedná klasicky o řady Phuzion - s výjimkou dětských.) Hybridní bota bývá určena pro výkonnostní fitness (klasicky řada Swell), případně se sem též řadí multifunkční karbonové boty. Takové brusle poskytují vyváženou oporu a flexibilitu, mají též integrovaný liner (vnitřní botičku) a svou konstrukcí jsou mezi měkkou a pevnou botou (hard boots). Pevnou botu využijeme všude tam, kde hledáme větší míru opory - freeskate, aggressive, SUV a díky své konstrukci taková brusle zvládne i těžší váhu jezdce. Brusle má dále skvělou odolnost, vyjímatelnou vnitřní měkkou botu (liner) a často i vyměnitelné jednotlivé komponenty. (Zástupci jsou modely Next, Imperial, Zoom, Storm, Grid a Surge)

Právě na takovou brusli se podíváme dopodrobna, protože má nejvíce součástí.

Brusle díly-cuff, manžeta,bota,skelet,přezky,tkaničky,přezka,chránič,rám,kolečka,ložiska,spacer,osičky,šrouby,nastavitelnost,brzda,části_brsle

Anatomie brusle: Rozbor jednotlivých částí

Podvozek tvoří rám (frame), který může být šroubovaný, či nýtovaný. Šroubované rámy nám umožňují posun rámu a jeho nastavení přímo na nohu jezdce (lze tak korigovat postavení do O/X), či jeho výměnu. Nýtované rámy sebou naopak přinášejí lehčí váhu a zlevňují výrobu - dělají tak brusle dostupnější pro více lidí. Délka rámu ovlivňuje předozadní stabilitu a obratnost brusle. 

V rámu jsou šrouby, které u novějšího typu bruslí jdou přímo do rámu, čímž se zjednodušuje servis a snižuje váha. Šrouby jsou nejčastěji 8 a 6 mm.

Šroub je osou kolečka, ve kterém jsou 2 ložiskaspacer (osička), ten je důležitý pro otáčení kolečka a musí v něm dobře sedět (nebýt velký ani malý). Maximální velikost koleček udává rám.

Na rámu je též často přidělána brzda a na ní brzdový špalek

U freeskate bruslí se setkáváme s různými chrániči brusle - přední krytkou, boční krytkou, či ochranou špičky (toe protector), které jsou přidělány na skeletu (shell). Skelet tvoří kostru brusle a poskytuje pevnou oporu noze. Krom chráničů, které nemusí být umístěny vždy, je zde přítomna horní manžeta (cuff), která poskytuje oporu nad kotníkem. Zpravidla bývá přichycena “cuffovým” šroubem jehož výška je u novějších modelů nastavitelná pomocí plastové vložky (cuff rocker) a udává tak míru, případně směr opory. Cuff také může mít nastavitelnou - zkrátitelnou, manžetu u utahování. (Modely Next navíc mají možnost zkrácení skeletu, čímž je ovlivněn předozadní pohyb cuffu.)

Na skeletu může být dále umístěna “kotníková” 45° přezka či pásek. Na cuffu je též uchycena horní přezka složená z pásku a receptoru kam pásek zajíždí. Přezky a pásky mohou být uchyceny nýty, či šrouby - což samozřejmě zjednodušuje případnou výměnu.

Bota se klasicky utahuje tkaničkami a vlastní tkaničky může mít i vnitřní botička (liner).

 

Taková stavba brusle je ta nejklasičtější, někdy může být zjednodušená, ale základní prvky zůstávají. Speciální variantou bruslí jsou pak “Blade & Walk”, kdy se jedná o lehký skelet kde místo vnitřní botičky používáte své klasické sportovní boty. Výhodou je fakt, že se nezouváte a jsou tak nejlepší volbou pro přiblížení, či kombinované dojíždění do práce a za zábavou kdy plynule přejdete z koleček na boty. Nikdy však plnohodnotně nenahradí výkonnostní brusle.

Posledním možným rozdělením je dle výšky boty brusle na “High cut” (poskytující vyšší míru opory a stability, vhodné pro začátečníky) a “Low cut” (klasicky rychlobruslařské boty, které efektivně přenáší sílu odrazu, jsou lehké a zaměřené na výkon pokročilých jezdců).

 

Typy inline bruslí dle využití jsou:

  • Fitness - využívají měkkou botu - rekreační bruslení, kardio
  • Fitness - využívají hybridní / karbonovou botu - výkonnostní bruslení, transport
  • Urban - využívají skeletovou / karbonovou botu - jízda městem, freeride, slalom, freestyle, skoky, slidy
  • SUV - využívají skeletovou / karbonovou botu - nordic, off-road adventure a extrem
  • Závodní - využívají závodní botu - rychlobruslení, maraton, downhill
  • Hokejové - využívají hokejovou botu - hokejový trénink, inline hokej
  • Aggressive - speciální skeletové aggressive brusle - rampa, street, skatepark, skoky, slidy, grindy

Více informací o jednotlivých částech bruslí:

Skelet

Rámy

Kolečka

Ložiska

Brzdy

 

Kam dál?

Zpět na přehled všech článků

 

 

FAQ Konstrukce bruslí - Kolečkové brusle pod drobnohledem - Otázky a odpovědi

 Z čeho se kolečková brusle skládá?

Kolečkové inline brusle mají jednotlivé části, které lze pojmenovat jako horní manžeta - cuff, skelet, rám - frame, kolečka, ložiska, osičky - specery, brzda, vnitřní botička - liner). Konstrukce se liší dle výrobce, ale hlavně dle určení bruslí - typu. Podrobněji vše najdete v tomto článku.

Jaké jsou hlavní typy konstrukce bot u kolečkových bruslí?

Soft boots - měkké brusle klasicky běžné rekreační fitness brusle, Hybrid boots - brusle spojující pevný skelet s textilním svrškem, klasicky využitelné pro výkonnostní inline bruslení, Hard boots - brusle s pevným "tvrdým" skeletem, klasicky freeskate, terénní, aggressive  brusle, ale i brusle které poskytují nejvyšší možnou oporu využitelné i jako fitness.

Co je to skelet brusle a jaký má význam?

Skelet brusle tvoří její kostru od jejíž pevnosti se odvíjí i s jakou přesností bude inline brusle reagovat na energii vloženou do pohybu. Čím pevnější je skelet brusle, tím větší oporu poskytuje a cítíte se v něm stabilněji. Proto mohou být pevné freeskate brusle vhodným řešením i pro fitness začátečníky a bruslaře s hypermobilitou.