Nastavení rámu

Vyklání se Vám nohy v bruslích do stran, či Vás dokonce trápí bolest při bruslení? Bolí Vás kotníky, holeně, lýtka či chodidla během bruslení? Správné nastavení rámu Vám se vším může pomoci.

 

Kvalitní šroubované rámy umožňují jejich seřízení přímo dle nohy a preference bruslaře, to oceníte ať při určitých odchylkách v ose chodidla, tak v případě, že chcete podat na bruslích ten nejlepší výkon. Správné nastavení rámu Vám pomůže nejen k lepšímu odrazu, stabilitě, ale předchází i bolestivým problémům v oblasti holení či chodidel.

Šroubované rámy s osami X a Y (X-slot u rámů Trinity) umožňují posun rámu a přizpůsobení jeho polohy pod botou do všech 4 směrů, čímž lze korigovat postavení nohou (X/O a obdobné odchylky). Je tak možné upravit předozadní i boční nastavení rámu dle individuálních potřeb bruslaře.

 

Předozadní nastavení

Toto nastavení ovlivňuje předozadní stabilitu, ale i způsob odrazu a tím postavení těla, bolesti šlach, nártu, svalů holeně. Nevhodné nastavení snižuje efektivitu bruslení.

V případě, že je osa předního kola blíže ke středu boty než zadního, brusle na rámu je příliš vpředu, dochází k snazšímu odrazu přes špičku a přední kolečko, což snižuje efektivitu bruslení a zvyšuje předklon bruslaře.

Pokud je naopak před bruslí vidět více rámu, brusle na rámu je příliš vzadu, dochází v kombinaci se špatnou technikou odrazu (přes přední kolečko) k většímu tlaku na chodidlo, dále jsou při tomto nastavení více namáhány šlachy nártu i holenní svaly, které mohou bolet.

 

Tip: Odraz přes špičku je velmi častý nešvar na který Vás upozorní i míra sjetí koleček.

 

Optimální tedy je, aby osy kol - předního i zadního byly od konce brusle vzdáleny rovnoměrně a rám byl, v rámci bočního pohledu, umístěn na střed.

 

Boční nastave

Boční, neboli pravo-levé nastavení se upravuje dle osy chodidla a umožňuje nalezení správného těžiště. Je tedy důležitější než předozadní nastavení rámu. Právě toto nastavení ovlivňuje zda kotníky budou v ose, či budou nadměrně vtáčeny dovnitř (pronace) nebo naopak ven (supinace) a ovlivňuje jaké bude výsledné postavení nohou (nohy jdou při bruslení do X / O). Špatné postavení poznáte nejen na kvalitě bruslení, ale též Vás může bolet klenba, chodidlo, kotníky či holení svaly. Správné nastavení Vám též pomůže cítit se stabilněji.

 

Vzhledem k tomu, že se jedná o souhru těžiště těla a brusle kontrolujeme jej u nás v kamenné pobočce Inlinespecialu při každém Vašem zkoušení bruslí, často si toho ani nemusíte být vědomi, obzvlášť když je vše v pořádku. Nezřídka však postavení rámu upravujeme individuálně na míru konkrétnímu člověku a hlavně každé konkrétní noze.

 

Univerzální nastavení je takové, kdy zadní část rámu je vizuálním pokračováním Achillovi šlachy a přední část rámu spočívá někde mezi palcem a ukazováčkem. Při správném nastavení necítíte tlak na kotník a zatížení malíčku i palce je rovnoměrné.

 

Při nastavení rámu příliš dovnitř dochází k postavení nohou do O a bolestí chodidla, holení a na vnitřní kotník i nohu u vrchního okraje brusle je vyvíjen přílišný tlak. Nohy tak padají směrem ven a tímto směrem tedy i posouváme rám, abychom našli správné těžiště.

Při nastavení rámu příliš ven dochází k postavení nohou do X, kdy nohy padají směrem dovnitř, tlak je na vnější vrchní část nohy. Rám posouváme dovnitř abychom se dostali pod osu chodidla.

Tip: Nejlépe vidí Vaše postavení v bruslích ostatní, poproste tedy Vašeho spolujezdce ať Vás natočí zezadu během jízdy. (Ideálně v momentě, kdy se nebudete na jízdu příliš soustředit a snažit se nohy rovnat, protože Vás někdo natáčí.) Pro mnoho začátečníků, kteří nemají správně navnímané chodidlo a správné postavení je totiž těžké rozeznat to nejvhodnější těžiště v brusli, zvláště pak mají-li od počátku nepadnoucí brusle, které neposkytují dostatečnou oporu.

 

Samotné nastavení se dělá pomocí posunu rámu, kdy uvolníte přední šroub/yposunete rámem tam kam je potřeba (padá-li noha dovnitř, posouváme rámem dovnitř a naopak). Než se znovu postavíme na brusle, šrouby důkladně utáhneme!

Stejně postupujeme u šroubu pod patou, je-li stále potřeba.

V případě, že již není možné posunout rám požadovaným směrem lze využít klínky.

 

Klínky

U výkonnostních (vyšší modely řady Swell) a závodních bruslí bývají dostupné klínky, respektive podložky, které se vkládají na šroub mezi rám a botu kde nastavují předozadní (Pitch control) a boční (Stride control) náklon. Pitch_Stride_frame

Pitch control (podložky) umožní zvednout postavení paty a tím zlepšit zrychlení (využíváno především u sprintu, tedy na krátké vzdálenosti), naopak zvednutí postavení špičky je využíváno pro dlouhé vzdálenosti, kdy napomáhá správnému rozložení váhy i při vzpřímenější pozici.

Stride control (klínky) umožní změnu úhlu mezi rámem a botou. Výsledkem může být silnější odraz a delší skluz. Toto nastavení též pomáhá v krajních případech při problémech s těžištěm a postavení nohou (pronace/supinace), které způsobuje bolest při bruslení. Stride Control podložky najdete zde.

Pitch_stride_klinky_podlozky_ram

Tip: Klínky máme dostupné na naši prodejně. Stačí se zeptat.

Žádné lidské tělo není souměrné a tak i naše nohy bývají rozdílné. Možná jste to právě i Vy, kdo využije možnost nastavení pozice rámu vůči botě brusle. Tuto možnost však nabízí především vyšší řady bruslí, nebo u značky Powerslide všechny šroubované rámy - proto je tuto možnost vhodné zvážit již při výběru nových bruslí.

 

Dále si můžete přečíst články o konstrukci bruslí a o uchycení Trinity.

 

P.S.: Pokud máte kostnaté nohy, či nějaké deformity které Vás v bruslích tlačí bývá řešením neoprenový návlek. Jestliže máte ploché nohy, nebo nízkou klenbu pomůže Vám podpora klenby (zeptejte se u nás), 3/4 stélky, nebo celá tvarovaná stélka. V případě tlaku na kotník je možným řešením také 3/4 stélka nebo shock absorber, které Vám zvednou umístění kotníku. Zeptejte se nás, rádi Vám poradíme.