Jak se mění kolečka na bruslích

Vaše inline brusle nejedou už tak dobře jako dřív a kolečka už mají ostré hrany, nebo nepřipomínají kolečko?  Rozpadla se Vám kolečka když jste po dlouhé době stoupli na brusle? Přemýšlíte nad tím jak namontovat nová kolečka, která jste si právě koupili, do bruslí? Nebo byste si jen rádi udělali servis a prohodili kolečka aby se Vám výše zmiňované situace co nejdéle vyhýbaly? Vše postupně projdeme v tomto článku.

 

(Podrobněji o kolečkách, značení tvrdosti, průměrech a značkách se dočtete brzy zde.)

 

Kvalita koleček do inline bruslí

Nedílnou součástí kolečkových bruslí jsou kolečka, která tvoří podstatnou část požitku z jízdy. Použití kvalitních nebo levných koleček udělá v jízdních vlastnostech razantní rozdíl, proto není překvapením, že ty nejkvalitnější kola mohou stát srovnatelně jako nové brusle. Je to tím, že v základu každých kvalitních bruslí jsou, až na výjimky (prémiově sestavených bruslí), kolečka standardní kvality a u levných bruslí jsou to právě kolečka, která jsou nejvíce šizena aby byla výsledná cena co nejnižší. 

 

Opotřebení koleček na inline bruslích

Při jízdě dochází ke kontaktu koleček s povrchem a záleží na stylu jízdy, hrubosti povrchu, teplotě, váze jezdce i kvalitě materiálu, jak rychle se kolečka opotřebovávají - sjíždějí.

Obvykle se kolečka sjíždějí z vnitřní strany a nejvíce trpí první kolečko, přes které se hodně bruslařů odráží. Nejméně opotřebené naopak bývá kolečko prostřední, či třetí. Velmi časté je i nerovnoměrné opotřebení koleček mezi pravou a levou bruslí, kdy záleží na jezdcem upřednostňované noze a případně způsobech brždění.

 

Výměnou pořadí koleček a mezi bruslemi, tedy “prohozením koleček”, se snažíme o zachování optimálního tvaru koleček a prodloužení jejich životnosti.

 

Co potřebujeme k servisu koleček?

K výměně, či prohození koleček budeme potřebovat padnoucí klíč - inbus (hex) nebo hvězdičku (torx). U starších bruslí bývá nutné použít dva, jeden z každé strany. Novější brusle mají zpravidla osu kola šroubovanou přímo do rámu, či tvar hlavy protilehlého šroubu, který se v rámu neprotáčí. Vhodný klíč bývá součástí balení, případně lze zakoupit univerzální zde.

Tip: Pozor na hliníkové šrouby, je snadné je strhnout, proto věnujte pozornost správnému zasunutí klíče a dbejte na to, aby neměl oblé hrany.

 

Jak často otáčet kolečka?

Kolečka je nutné prohodit v momentě, kdy začne být patrné sjíždění jedné ze stran, tedy klasicky je vidět větší zešikmení na vnitřní straně kolečka. Toto zešikmení by nemělo zasahovat dál, než do pomyslné poloviny kolečka - poté už je kolečko sjeté hodně a jízdní vlastnosti špatné. Nová kvalitní kolečka nejsou úplně levná záležitost (a levná kolečka jsou vyhozené peníze), je tedy dobré si udělat čas a raději prohodit kolečka častěji, nebo bruse vzít do servisu. Prohozením - otočením koleček udržujete jejich dobré jízdní vlastnosti, prodlužujete životnost a šetříte tak svou peněženku.

 

Tip: Nelze říci počet dní, ani ujetých kilometrů, při opotřebení koleček hraje roli mnoho faktorů (kvalita materiálu a tvrdost kolečka, povrch, teplota, styl jízdy, váha bruslaře…)

 

Nejjednodušší je se řídit pohledem, kdy sjetou stranu otočíme tak, aby mířila opačným směrem a zároveň měníme nejvíce sjetá kolečka za ty sjetá nejméně.

 

Jak prohazovat kolečka u čtyřkolečkových inline bruslí?

U klasických inline bruslí stále převažují čtyři kolečka, která většinou měníme způsobem kdy prohazujeme kolečka mezi bruslemi a to první kolečko za třetí, druhé za čtvrté. Dáváme přitom pozor, aby ojetá strana směřovala naopak, tedy obvykle ven.

 články-otáčení-výměna_koleček_3_kolečkové_i_4_kolečkové brusle

Jak prohazovat kolečka u tříkolečkových bruslí?

Zde se více řídíme pohledem, obvykle stačí vyměnit kolečka mezi bruslemi - první kolečko s třetím a druhé kolečko ponecháváme jako druhé jen s výměnou mezi bruslemi.  Nejvíce ojeté kolečko tedy bude na místě nejméně jetého a otočené tak, aby sjížděná strana (obvykle vnitřní) směřovala naopak než doposud.

 

Kdy koupit nová kolečka do inline bruslí?

Čas na nová kolečka nastane když:

  • chcete zrychlit
  • kolečka jsou sjetá na jedné ze stran za pomyslnou polovinu
  • je prasklý střed kolečka
  • průměr je výrazně menší než býval

 

Jak vybrat nová kolečka do inline bruslí?

U fitness, freeskate i aggressive koleček bývá napsána velikost koleček značená v mm, často se také setkáte s maximální možnou velikostí koleček napsanou na rámu. Tvrdost koleček je pak nejčastěji značená písmenem A, případně F. Měkčí kolečka, která lépe tlumí vibrace, ale jsou pomalejší, najdeme v rozpětí 80–83A, F2–F3, rychlejší kolečka, která ale hůře tlumí vibrace, hledejme mezi tvrdými kolečky s označením 84–90A, F00–F1. Tvrdší kolečka se obecně opotřebovávají pomaleji, ale největší roli hraje kvalita směsi, ze které jsou vyrobeny, ta ovlivňuje i jízdní vlastnosti. Kvalita směsi roste úměrně s cenou.

Kolečka do bruslí najdete zde, hledat lze přehledně dle velikostí.

 

Tip: Existují i kolečka, které mají dobrou přilnavost na mokrém povrchu a jsou tedy vhodná i do deště, kdy jiná kolečka kloužou.