Jak se starat o brusle

Brusle je vhodné udržovat v co nejlepší kondici, ať už milujete bruslení, své zdraví nebo svou peněženku. Pravidelná údržba Vám totiž toto vše zajistí. Jak se tedy o brusle nejlépe postarat, aby co nejdéle sloužily a dělaly radost?

 

Běžná údržba 

Vyvětrání

Údržba inline bruslí naštěstí není žádná věda. Brusle udržujeme čisté a suché, proto, pokud se Vám potí noha nechte brusle po každé jízdě vyschnout. U měkkých fitness bruslí, kde je polstrování - vnitřní botička pevnou součástí brusle stačí nechat povolené tkaničky a brusle vyvětrat. Nenechávejte je tedy hned zavřené ve Vaší sportovní tašce.

U pevných skeletových bruslí je vhodné vyjmout vnitřní botičku - liner a nechat ho vyschnout samostatně. Liner nedoporučujeme prát. U kvalitních bruslí se materiál lineru přizpůsobuje teplem na nohu jezdce, případně jsou použity různé paměťové materiály. V obou případech dochází v pračce k zbytečnému zahřívání a ohýbání. Naopak levné vnitřní botičky bývají plněny jen molitanem, kterému praní a ždímání neprospěje vůbec. Pokud potřebujete zamezit zápachu použijte čas od času dezinfekční sprej který zamezí rozšíření plísní, kvasinek či bakterií. Pohodlí i údržbu bruslí ovlivní také kvalitní bruslařské ponožky.

 

Čistota bruslí

Jsou-li brusle zaprášené stačí je otřít, nebo vysát vysavačem. S vodou i přehnaným utíráním v okolí ložisek - os kol však buďte opatrní, ať si do ložisek nezanesete více nečistot. Pokud je rám velmi špinavý a je nutno umýt i spodní stranu boty postupujte dle bodu níže v tomto článku - Co dělat pokud s bruslemi zmoknu?

 

Občasná údržba

Otáčení koleček

Jednou za čas je na kolečkových bruslích potřeba otočit kolečka, ty se totiž obvykle sjíždí více z jedné strany. Nikdo Vám neřekne, jak často je nutné kolečka otáčet - záleží na mnoha faktorech (kvalita materiálu, profil kolečka, četnost používání, váha jezdce, struktura povrchu, způsob brzdění, bruslařská technika …), důležité však je, aby se hrana sjetí kolečka nikdy nedostala za pomyslnou polovinu kola (díváme-li se na něj shora). Pravidelné otáčení koleček zlepší nejen požitek z jízdy, bezpečnost, ale hlavně Vám ušetří hodně peněz, protože kvalitní kolečka jsou na bruslích velmi důležitá a pravidelným otáčením se prodlužuje jejich životnost. Podrobně se o otáčení a výměně koleček u inline bruslí dočtete v tomto článku - výměna koleček

 

Kontrola utažení os kol a šroubů

Brusle jsou v pořádku, když jsou tiché - klapání a cvakání k bruslení nepatří. Pokud se takový zvuk ozve, je nutné zkontrolovat dotažení jednotlivých částí co nejdříve. Nejlépe je však takovému stavu předcházet pravidelnou kontrolou a dotažením všech šroubů. Klasicky se jedná o šrouby, které drží nůž/rám k botě - levnější brusle využívají nýtování, v případě Trinity je jeden šroub pod patou - stačí vzít za rám a botu, že vše pevně drží a dva pod nejširší částí chodidla, u ostatních rámů se jedná o dva šrouby pod kolečky. Dále kontrolujeme osy kol - u modernějších bruslí jdou šrouby přímo do rámu, u starších modelů potřebujete dva klíče a zkontrolovat obě dvě strany rámu. Pokud máte brzdu může být přichycena šrouby. Dále mají některé kolečkové brusle cuffový šroub (na kotníku), který je z obou stran brusle. U kvalitnějších bruslí jsou též přezky přichyceny šroubky, stejně jako chrániče proti odření (klasicky špičky a boku brusle).

Pokud se chcete dozvědět více o terminologii jednotlivých částí brusle najdete všechny názvy přehledně v článku Anatomie inline bruslí.

Náhradní díly, šroubky, osy kol i nové náhradní, či kvalitnější přezky k bruslím najdete v kategorii Příslušenství.

 

Tip: Jednotlivé části bruslí jsou nejnáchylnější na povolování, když jsou nové, proto doporučujeme zkontrolovat brusle zprvu před každou vyjížďkou, případně mít správný klíč sebou.

 

Kontrola brzdového špalíku

Pokud používáte brzdu je nutné kontrolovat nejen její uchycení, ale i opotřebování brzdového špalku. U bruslí Powerslide lze brzdový špalek posouvat a nastavit tak nejen nejvhodnější úhel brždění, ale i prodloužit dobu používání brzdového špalku. U všech ostatních systémů je důležité si pohlídat včasnou výměnu brzdového špalku, tak aby nedocházelo k obroušení pevného plastu - kostry, která brzdový špalek drží a přilehlého šroubu. 

 

Kontrola přezek a tkaniček

Z bezpečnostního hlediska bychom si měli všímat nejen různého cvakání, ale i stavu tkaniček a přezek. Zda nejsou zpuchřelé, zkřehlé či dokonce naprasklé plasty a také zda se tkaničky netřepí. Obojí je v případě poškození potřeba vyměnit. 

 

Speciální údržba

Co dělat když s bruslemi zmoknu/ projedu kaluží vody?

V první řadě je brusle dobré vysušit, pokud vás zastihla bouřka a mokro bylo vydatné je vhodné brusle - respektive hlavně kolečka rozložit a nechat vyschnout. Záleží na typu bruslí co vše lze odendat. Nicméně povolit osy kol a vyndat kolečka je naprosté minimum. Jestliže to zvládnete je vhodné vyndat, osušit a nechat vyschnout i ložiska. Zbytek brusle (rám a botu) můžete od písku a bláta očistit vlhkým hadříkem. V případě, že je spodní strana boty silně znečištěna a máte možnost montovaného rámu ušetří Vám jeho sundání a umytí pod vodou hodně práce.

 

Rádi Vám se servisem kolečkových inline bruslí pomůžeme

Pokud si se servisem kolečkových in-line bruslí nevíte rady můžete nám je donést do naší kamenné pobočky v Kamenické 13, Praha 7 nebo zaslat poštou/Zásilkovnou. Veškeré díly potřebné k údržbě kolečkových bruslí najdete i u nás na e-shopu, ať už se jedná o šrouby, tkaničky a další náhradní díly, včetně brzdových špalků. Jsme tu pro Vás i na e-mailu info@inlinespecial.cz , kde Vám rádi poradíme. Případně na obchodě jsme prozatím zvládli opravit i všechny starší modely, ke kterým se již většinou díly nevyrábí.