Jak vybrat ložiska do kolečkových bruslí?

Pokud Vaše inline brusle chrčí, chrastí nebo se kolečka obtížně točí nastal čas na výměnu ložisek. Možná máte již svá osvědčená ložiska a výběr pro Vás bude jednoduchý, protože sáhnete po stejné kvalitě i značce. V případě, že chcete jízdní vlastnosti kolečkové brusle zase o něco povýšit budete hledat ložiska rychlejší, kvalitnější. Nejspíše však patříte mezi širokou skupinu bruslařů, která ložiska mění po dlouhé době a zajímá je jak vybrat ložiska do inline bruslí. Pro obě poslední skupiny čtenářů a bruslařů je tento článek. Pokud rádi čtete, budeme doufat, že zde najdete něco zajímavého i když spadáte do skupiny první.

loziska_do_kolecek_608_688

Velikost inline ložisek a značení 

Ložiska do inline bruslí se vyrábí standardně ve dvou velikostech, tou nejpoužívanější je 608 (8x22x7 mm, nebo-li standardní rozměr ložisek), druhým používanými ložisky jsou micro/mini ložiska 688  (8x16x5 mm), ty se používají především pro snížení váhy brusle, nevýhodou bývá nižší životnost. Omezeni jste též ve výběru koleček, kde potřebujete menší velikost středu, či adaptér. Proto se se standardním rozměrem 608 setkáte u většiny inline bruslí. 

adapter_micro_lozicka_688

 

ABEC, ILQ a další

Nejčastěji se v označení ložisek setkáte se stupnicí ABEC spojenou s číslem (př. ABEC 7). ABEC je zkratka z anglického Annular Bearing Engineering Committee a je spojen a s normou - průmyslově uznávaným standardem pro rozměrovou toleranci přesnosti kuličkových ložisek. Norma má stupnice od 1 do 9 (ABEC 1 / 3 / 5 / 7 / 9) a určuje přesnost výroby daného ložiska - čím vyšší číslo, tím přesnější výroba (menší odchylka od daných rozměrů). Vyšší číslo ABEC by tak mělo znamenat vyšší efektivitu, plynulost a rychlost otáčení. Vstupují sem však další kritéria.

Stupnice ABEC totiž byla vyvinuta pro stroje, nikoliv brusle a bere tak v potaz pouze přesnost, nikoliv už materiál, ze kterého je ložisko vyrobeno - jeho tvrdost, schopnost přenosu zatížení, stupeň leštění, ani vznikající hlučnost, vibrace či použité mazivo. 

Pokud odhlédneme od americké ABEC normy, existuje i norma evropská ISO 492, či německý ekvivalent DIN 620, setkat se můžete i s japonským JIS B1514.

Některé normy berou v potaz i krytí - ochranu ložiska před vnikem pevných částic (prachu) a vody, či jiné související faktory.

Tabulka jak jednotlivé třídy odpovídají u nás nejznámějšímu označení ABEC

ABEC

ISO 492

DIN 620

JIS B1514

ABEC 1

 Největší tolerance (0,0075 mm) - nejpomalejší 

normal cl. 6X

P0

class 0

ABEC 3 

 tolerance 0,0050 mm

class 6

P6

class 6

ABEC 5

 tolerance 0,0035 mm

class 5

P5

class 5

ABEC 7

 tolerance 0,0025 mm

class 4

P4

class 4

ABEC 9

 tolerance 0,0012 mm  - nejrychlejší

class 2

P2

class 2

 

Některé značky, vyrábějí ložiska s označením ILQ či SG, je to částečně dáno právě nedostatečností značení ABEC, které nezohledňuje všechny důležité parametry. Bohužel totiž samotné vyšší číslo ABEC, vzhledem k výše popsaným důvodů, automaticky neznamená kvalitnejší ložisko - je možné, že značková ložiska s označením 5 budou mnohem lepší, než neznačková s označením 9 v bruslích z hypermarketu. 

 

Osvědčený výrobce ložisek je důležitější než normy

V rámci orientace však lze použít pravidlo, že ložiska ILQ 7 budou alespoň tak dobrá jako ABEC 7 atd. V obchodech tedy stále můžeme pátrat po větším čísle a osvědčeném prodejci - u značkových výrobců ložisek (Titen, Wicked - zkratkou WCD, Twincam …), či bruslí (Powerslide, Rollerblade, K2 …) tak nešlápneme vedle. 

POZOR: ABEC 10, ABEC 11 a další podobná značení. Víte jak se říkalo: “Čím víc proužků, tím víc …..”? Tak v tomto případě to platí také, jak vyplývá z řádků výše, ABEC 10 a výš neexistuje, respektive neodpovídá žádné normě, a je to spíše varování, že se firmám používající toto označení vyhnout.

 

Na co se tedy při koupi ložisek do kolečkových bruslí zaměřit?

Základní zásady při výběru ložisek:

  • Při koupi bruslí - ložiska jsou tichá, kolečka se točí plynule a podobně dlouho.
  • Při koupi ložisek - osvědčená značka, cena, zkušenosti, značení.

TIP: Ložiska nemívají z výroby rovnoměrně rozložené mazivo, to se dokonale rozprostře až během otáčení.

 

Jestliže chcete ložiska skutečně kvalitní můžete sledovat i další faktory, jako je materiál, mazivo, krytování, váha či počet kuliček  v ložisku. Podrobně níže.

 

TIP: Keramická ložiska do bruslí udělají službu jen opravdovým profesionálům, kteří ocení každou setinu zrychlení. Navíc obecně platí, že ložiska se na valivém odporu při použití těch nejlepších koleček podílejí asi 2 %. Větší změnu tedy pocítíte při zvolení kvalitních koleček, než koupi těch nejrychlejších ložisek, pokud již taková kolečka nemáte. (Nicméně stále platí, základní zásady při výběru ložisek.)

 

Pro laika může být výběr náročný, určitě se tedy nestyďte zeptat, či požádat o radu. 

 

TIP: Pro jedno kolečko se používají dvě ložiska a uprostřed je vložen spacer (osičky do ložisek). Spacer obvykle není nutné měnit, není-li poškozen. Jeho správná velikost však hraje zásadní roli v následné točivosti kolečka (jeho vyndáním lze kola výrazně zpomalit).

Také je proto dost často odpovědí na otázku: “Co dělat když se kolečka v brusli netočí?” (Spacerům se budeme věnovat v dalším článku.)

 

Tyto základní informace, které jste se o výběru ložisek do inline bruslí nyní dozvěděli by vám měly postačovat pro správný a jednodušší výběr nových ložisek. Dále vezmeme kvalitu ložisek a jejich jednotlivé části dopodrobna.

 konstrukce_loziska_ILQ

Jak jsme dříve uvedli, při výběru kvalitních ložisek jsou důležitá i kritéria, které normy nezohledňují. Při posouzení kvality ložiska jsou důležité tyto faktory:

  • Materiál ložisek
  • Klec kuliček
  • Krytí ložisek
  • Použité mazivo
  • Výrobce - přesnost a kvalita výroby

 

Materiál ložisek

Ocel je stále nejčastěji používaným materiálem, ze kterého jsou ložiska vyráběna. Důvodem je vysoká pevnost a odolnost. Velkou roli tak hraje složení oceli, které rozhoduje o délce životnosti kroužku, kuliček a tak celého ložiska.

Carbon steel (ocel uhlíková) používá se v levných bruslí a jedná se o nekvalitní ložiska

Chrome steel (ocel chromovaná) je nejčastěji používaná a kvalitu ložiska udává i konkrétní jakost ocele, která se promítá do výsledné ceny. Ložiska z chromované oceli naleznete například u Wicked (WCD ABEC 5, 7, 9)

Stainless steel (ocel nerezová) naleznete u ložisek vhodných do vlhka a deště

Titan naleznete u odolnějších ložisek, klasicky pro aggressive a freeskate brusle

Keramika je využívaná pro nejdražší ložiska používaná v závodních bruslích, vyniká nižším třením a tedy lepší točivostí. Lze se setkat s bílou kermikou (oxid zirkoničitý - ZrO2), který má delší životnost než kovové kuličky a je tvrdší než černá keramika, je však náročný k správnému namazání. Černá keramika (nitrid křemičitý  - Si3N4/ silicon nitrid) je velmi tvrdá, lehká a se skvělou odolností. Tvrdé kuličky podporují “samočistící a samoleštící” efekt, nicméně jejich sada se cenově rovná kvalitním bruslím.

 

Klec kuliček

Zajišťuje rovnoměrné rozložení zatížení, udržuje kuličky ve správné vzdálenosti, omezuje tření a zabraňuje vypadnutí valivých těles (kuliček) z ložiska.

Nylon (polymerové klece) snižuje tření, vznik tepla i opotřebení ložiska. Využívají jej dražší a sportovní ložiska. Při nedostatečném mazání zajišťuje běh ložiska bez zadření. Při čištění lze z ložiska vyndat a umožňuje tak preciznější čištění.

Kov (kovové klece) je levnější, bývá použit v běžných ložiscích. Lze jej zadřít důsledkem nedostatečného promazání.

 

Krytí ložisek

Krytí, nebo-li těsnění ložisek zabraňuje průniku nečistot (voda, prach) dovnitř ložiska a chrání mazivo.

Z - jedna kovová krytka, která se nedotýká vnitřního kroužku (bezkontaktní) čímž snižuje tření a zvyšuje rychlost. Nevýhodou je horší odolnost vůči nečistotám.

ZZ - dvojí kovové krytí

S - kontaktní krytí, kdy se kryt dotýká vnitřního kroužku

R - gumové krytí ložiska

RS - kontaktní gumové krytí

SCRS - speciální krytí pro vyšší odolnost (klasicky Rustproof Twincam)

 

TIP: Kovové krytky mohou být odnímatelné, ty umožňují čištění a mazání (většinou ILQ a dražší ABEC) případně jsou na ložisku nalisované a údržba tak není možná.

Gumové krytky lze odstranit jednoduše pomocí špendlíku.

 

Mazivo

Ovlivňuje točivost ložiska dle své kluznosti (viskozity). Nižší viskozita znamená nižší tření a vyšší valivost, tedy točivost ložiska. Vyšší viskozita ale zase zaručí přilnavost maziva a jeho delší setrvání v ložisku. 

Olej - nejnižší hustota, nejmenší tření a tedy nejvyšší rychlost, většinou se tedy využívá u výkonnostních ložisek. je potřeba vyšší údržba.

Plastická maziva, gely - delší provoz bez údržby, vyšší hustota, stále dobrá rychlost; složení se liší dle poměrů oleje, zahušťovadla a aditiv

Vazelíny - vyšší odolnost a trvanlivost, nevyžadují častou údržbu, jsou pomalejší a je nutné je zajet, používají se do ložisek rekreačních bruslí. Klasicky v ložiscích s lisovanou krytkou.



Počet kuliček

Liší se dle výrobce a je spíše konstrukční vlastností, než známkou kvality. Nejčastěji se setkáme s ložisky 7 a 6 kuličkovými.

 

Výrobce

Osvědčený výrobce nabízí kvalitní ložiska bez ohledu na značení stejně tak cena často odráží kvalitu použitých materiálů a i výsledného ložiska. Nejznámější výrobci jsou Twincam - Wicked (WCD), SKF, FAG, BSB… Velké firmy vyrábí ložiska i pro jednotlivé značky bruslí, lze je pak najít pod různým logem. 

 

Váha

Pro běžného uživatele je váha ložisek zanedbatelná, jedná se přibližně průměrně o 11 g u standardního ložiska a přibližně o 4 g u mini ložisek. Váha se odvíjí od konstrukce ložiska a použitých materiálů.

 

Čištění ložisek

Čištění ložisek se budeme podrobně věnovat v některém z dalších článků, případně videu. Základem však je vyjmutí kol z rámu, k čemuž budete potřebovat klíč - hex (inbus), či torx. U novějších bruslí jde závit šroubu přímo do rámu, případně má protilehlý šroub pevně dané místo tvarem - stačí Vám tedy jeden klíč, u starších bruslí můžete potřebovat dva (z každé strany rámu). Vyndání ložisek se pak liší podle typu spaceru, respektive šroubu, 6 mm vytlačujete, 8 mm jemně vypáčíte. Na vytlačení lze použít plastový konec klíče, nebo spacer navlečený na klíči. K vyjmutí ložisek s 8 mm šroubem je pak skvělý klíč s kovovým hrotem - v plastovém /kovovém provedení.  Po vyndání ložisek je potřebujeme alespoň na jedné straně otevřít, k tomu nám skvěle poslouží špendlík, kterým vytlačíme plastovou krytku, případně u kovových ložisek nadzvedneme C-kroužek a poté odstraníme krytku kovovou. Samotné čištění ložisek ulehčí pračka na ložiska, ve které již máte připravené i vše potřebné. Variantou je čištění v jiné vhodné dóze (například od šumivého celaskonu) kam se vám ložiska dobře vejdou. Po vyčištění a vysušení následuje namazání. Pozor na přemazání! Zvolit můžete olej, či vazelínu - olej potřebuje častější údržbu, je rychlejší, vazelína je odolnější vodě a hodí se více pro rekreační bruslení. Nezapomeňte ložiska opět zakrytovat, stejně tak vložit spacery a dostatečně zatlačit ložiska do kolečka.

 

TIP: Dnešní ceny ložisek nejsou již zdaleka tak vysoké jako tomu bylo v minulosti, je tedy na zvážení, zda Vám čištění ložisek stojí za veškerou námahu a čas. Zároveň mějte na paměti, že kuličky v ložisku se mohou opotřebovat (ztratí svůj tvar a hladký povrch) a ani po kompletním vyčištění a namazání ložisek nepojedou tak dobře jako nová.

Chytl Vás při projížďce déšť a máte mokré brusle? 

Ložiska co nejdříve vyndejte, zbavte hrubých nečistot a nechte vyschnout.

 

 

editováno: 7.1.2024