Jak vybrat rám inline bruslí? Vlastnosti rámů - Pozitiva / negativa

Rám, tedy jeho délka, tuhost a způsob uchycení výrazně ovlivňují samotnou jízdu na inline bruslích. Je to tedy jeden z parametrů, který budete sledovat při výběru bruslí a ještě více v momentě, kdy se rozhodnete mít rámů více a střídat je dle druhu jízdy, což Vám umožní rámy k brusli přišroubované.

 

Způsob uchycení rámu (možnost nastavení, výměny, opravy)

Způsob uchycení rámu může být jedním z ukazatelů kvality a výkonnosti brusle, který ovlivňuje nejen samotnou jízdu, ale i Vaše další možnosti, které Vám brusle poskytne.

Uchycení a materiál rámu kolečkových bruslí 

Nýtované/ pevné rámy

Jedná se o levné řešení přichycení rámu k botě a proto se s ním zpravidla setkáme u levnějších bruslí. Výhodou tohoto řešení, krom snížení ceny výroby, je nižší váha celkové konstrukce. Zpravidla se jedná o rám složený ze dvou plátů, které jsou připevněny k botě ať už nýty, či osičkami (klasicky fitness brusle K2) nebo klasický hliníkový rám upevněn nýty do spodní konstrukce boty (levnější modely Powerslide Zoom). Nevýhodou tohoto uchycení je, že neumožňuje posun rámu - nastavení jeho pozice vůči botě, či jeho bezproblémovou výměnu. Také tuhost (pevnost) rámu je u těchto bruslí nižší.

 

Šroubované rámy

Najdeme u všech kvalitnějších bruslí, kde je důležitá tuhost (tedy převážně freeskate, výkonnostní fitness a závodní brusle). Výhodou je tedy tuhost rámu, jeho nastavitelnost vůči botě a případně snadná vyměnitelnost. Šroubované rámy jsou též lépe konstrukčně řešeny. Vyrobeny jsou v celku (monokonstrukční rám) - ať už z jednoho kusu ohýbáním materiálu do U, litím či frézováním. Ve výjimečných případech se můžeme setkat se šroubovanými rámy i u levnějších bruslí, kde však bývají použity méně kvalitní materiály na úkor tuhosti. Nejnovějším způsobem upevnění rámu k botě je montážní systém Trinity, který zlepšuje přenos energie, snižuje těžiště a tím zvyšuje stabilitu atd. - podrobně zde.

 

Tip: Některé rámy podporují více montážních roztečí.

 

Standardní druhy montážních uchycení (roztečí šroubovaných rámů).

  • 150 mm - dětské brusle
  • 165 mm - menší velikosti bruslí 
  • 180 mm - větší velikosti dětských bruslí (s koly 3 x 90 mm nebo 4 x 80 mm)
  • 195 mm - větší velikosti bruslí
  • UFS - aggressive brusle
  • Trinity - tříbodové uchycení (nejmodernější způsob, článek zde)

 

Tip: Můžete narazit i na jiné, nestandardní vzdálenosti montážních bodů.

 

Délka rámu

 Rám volíme dle nejčastějšího využití brusle, jeho délka totiž výrazně ovlivňuje jízdní vlastnosti jako je obratnost, vedení skluzu a stabilita. 

Při výběru délky rámu by měla být zohledněna i délka Vašeho chodidla. 

Krátký rám

Kratší rámy jsou lépe ovladatelné, obratnější, lépe se s nimi zatáčí, kličkuje, přešlapuje, ale mají horší předozadní stabilitu a horší vedení. Jsou tak vhodné na slalom či hravou jízdu parkem a městem. 

Dlouhý rám

Delší rámy jsou vhodné na dlouhé vzdálenosti, skvěle vedou, mají vyšší stabilitu i ve velké rychlosti, ale jsou hůře ovladatelné a méně obratné.

Celkové jízdní vlastnosti jsou ale ovlivňovány i ostatními parametry rámu, jako je jeho tuhost, či použitý montážní systém a výška těžiště. Další jízdní vlastnosti pak ovlivňuje samotná tuhost konstrukce boty, kolečka, ložiska …

Tip: Při větší délce chodidla můžete ocenit možnost vybrat si z prodloužených variant rámu.

 Různé délky rámuMožné délky rámu inline bruslí:

  • 205 mm (3 x 84 mm; 3 x 100 mm - zkrácená délka)
  • 215 mm (3 x 90 mm)
  • 219 mm (4x72 mm)
  • 225 mm (3 x 90 mm)
  • 231 mm (4 x 76 mm; 3 x 84 mm - dětský rám; 3 x 100 mm)
  • 235 mm (3 x 90 mm)
  • 243 mm (4 x 80 mm 3 x 90 mm, 3 x 110 mm)
  • 250 mm (3 x 100 mm - prodloužená délka)
  • 255 mm (3 x 125 mm)
  • 270 mm (3 x 110 mm - prodloužená délka)
  • 275 mm (4 x 90 mm)
  • 290 mm (2 x 150 mm - SUV)
  • 295 mm (lední nůž M; 3 x 125 mm - SUV)
  • 305 mm (4 x 100 mm)
  • 315 mm (lední nůž L)
  • 317 mm (3 x 125 mm)
  • 328 mm (3 x 150 mm - SUV)
  • 335 mm (4 x 110 mm; lední nůž XL)

 

Tip: Rámy aggressive bruslí by měly odpovídat velikosti skeletu brusle, lze však osadit i jinak, protože rozteč uchycení je u všech těchto bruslí stejná.

 

Článek o rozdílech tří / čtyřkolečkových bruslí.

 

Tuhost rámu

Tuhost rámu se promítá do přenosu energie odrazu, odolnosti rámu a stability brusle ve vyšších rychlostech. Výslednou tuhost určuje použitý materiál, samotná konstrukce rámu, či způsob jeho uchycení k botě.

Způsob uchycení jsme již zmiňovali výše, kdy nýtované skládané rámy jsou méně pevné, než rámy monokonstrukční (zpravidla šroubované).

Samotná konstrukce rámu má za cíl dosáhnout dostatečné pevnosti při zachování nízké váhy. Nejkvalitnější rámy bývají frézované, dále lité a nejlevnější variantou jsou rámy ohýbané.

 

Materiál rámu

Kovové rámy

Materiály rámů kolečkových inline bruslí

Obvykle se jedná o různé slitiny hliníku, jejichž kvalita se odvíjí ve výsledné ceně a vlastnostech rámu. Rozdíly ve zpracování tak mohou být velké a je vhodné přihlédnout k samotnému provedení a osvědčené značce.

  • Lité - roztavený materiál je litý do formy
  • Ohýbané - již hotový materiál je ohnutý do tvaru rámu
  • Frézované - rám je vysoustružen z jednoho většího kusu kovu

Plastové rámy

Klasické využití plastových rámů najdeme především u Aggressive bruslí (kde jsou používány ve zpevněné variantě), dále pak pro svou nízkou váhu u dětských bruslí a u levných fitness bruslí pro svou nízkou cenu. Mezi plastovými rámy jsou však veliké rozdíly v samotné kvalitě, často tak bývá plastový rám kvalitních dětských bruslí lepší, než kovový rám na bruslích pro dospělé v supermarketové kvalitě.

Výhodou plastových rámů je dobré tlumení vibrací, nízká cena a váha. 

Magnesiové rámy

Hořčíkové rámy jsou používané pro svoji nízkou hmotnost a vysokou absorpci nárazů. Mohou však být křehčí a méně nosné, což ovlivňuje konkrétní slitina.

Karbonové rámy

Jsou používány především pro závodní brusle, vynikají svou nízkou váhou, ale mají zároveň nižší nosnost i tuhost a dohromady s vysokou cenou bývají až druhou volbou po kvalitních kovových rámech.

 

Zpět na všechny ostatní články.